Ruben Brandt, a gyűjtő nem hasonlítható más animációs filmekhez már csak furcsa karakterekkel teli ábrázolásmódja, egyedi hangulata és rejtett mondanivalója miatt sem.

Szürreális alakok, agresszív műtárgyak és rengeteg akció. November 15-től játszák a mozik, de máris felfokozott érdeklődés övezi a Ruben Brandt, a gyűjtő c. egész estés magyar animációs filmet. Ki gondolná, hogy az első szereplő megformálásától nyolc év kellett ahhoz, hogy ez a film elkészüljön. Ami… Krimi? Film noir? Thriller? Akció? Művészfilm animációs köntösben? A gyűjtő mindezek keveréke vegyes technikával és sajátos látványvilággal, egyúttal tisztelgés az alkotó munkásságát inspiráló művészek, filmrendezők előtt képzőművészeti, filmes és zenei utalásokkal.

A film rendezője és forgatókönyvírója Milorad Krstic, szerb származású festő, díszlettervező, sokoldalú képzőművész több mint húsz éve él Magyarországon.

Ruben Brandt, a gyűjtő első bemutatására idén augusztusban Locarnoban az A kategóriás nemzetközi fesztiválon került sor, majd ezt követte Szarajevó, Bukarest, Varsó, nemrég pedig a luxemburgi CinEast Fesztivál nyitófilmje volt. A locarnói fesztivál után a nemzetközi szaksajtóban elismerő kritikák jelentek meg róla, majd a Filmalap támogatásával eljutott a Sony Pictures Classics amerikai forgalmazóhoz, ami megvásárolta az amerikai terjesztés jogát. Innen pedig úgy tűnik töretlen a sikere, több díjra jelölték és szerepel a legjobb egész estés animációs filmek Oscar-díjának jelöltjei között is.

Elkészítése már csak a benne szereplő műtárgyak, és zenei betétek miatt sem volt könnyű menet: 52db műtárgy és 90db zenei jogosítást kellett hozzá elvégezni.

A film sztorija pár mondatban: Ruben Brandt (hangja: Kamarás Iván) elismert pszichoterapeuta, aki másokon tud segíteni, önmagán azonban nem. Rendszeresen rémálmok gyötrik, híres festmények alakjai törnek az életére.

„A gyógyulás útja, ha birtoklod a problémát” – mondja pácienseinek. Erre az eszmefuttatásra építve, a Rubenhez művészetterápiás foglalkozásra járó – nem mellesleg egykori profi bűnözőkből álló kis csapat – Mimivel (hangja: Hámori Gabriella), a kleptomániás ex-artistával az élen nekilát, hogy kedvelt dokijuk számára ellopják a rémálmaiban feltűnő képeket. Ezzel kezdődik a film központi eseményét képező trükkös rablás sorozat. Ruben Brandt és csapata 13 festményt tulajdonít el a világ híres múzeumaiból, többek közt a Louvre, az Uffizi, az Ermitázs, a Musée d’Orsay, a Tate Gallery, a Metropolitan Múzeum és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből. A műkincsvadászokat nem csak a rendőrség, és Kowalski (hangja: Makranczi Zalán), a jól képzett magánnyomozó üldözi, hanem az alvilág is bekapcsolódik a  nemzetközi fogócskába.

„A lélek gondjaihoz a művészet a kulcs.” (egy mondat a filmből)

Ruben Brandt, a gyűjtő nem hasonlítható más animációs filmekhez már csak furcsa karakterekkel teli szürreális ábrázolásmódja, egyedi hangulata és rejtett mondanivalója miatt sem.

Azonban egyaránt élvezhetik műkedvelők, művészettörténészek és azok is, akik csak kikapcsolódni, az új magyar animációs filmre kíváncsian ülnek be a mozikba. Az apró utalásokat, rendezői gondolatmenetet viszont csak kevés szerencsés fogja érteni, elérteni.

Mindenesetre a különböző művészeti ágak, különösen a vizuális művészet népszerűsítésének egy különleges módjaként is tekinthetünk az alkotásra. Még a múzeumok is profitálhatnak belőle, ahogy más filmek forgatási helyszíneit is azóta több turista látogatja.

A Ruben Brandt, a gyűjtő egyedi világa, dinamikája, részletgazdagság, a jól eltalált zenék, a folytonos mozgás beszippantja a nézőt. Nem is nagyon hagy időt a látottak feldolgozására, máris a következő akció közepén találjuk magunkat: futunk, ütünk, lopakodunk, menekülünk. Mindezt lenyűgöző látvánnyal, remek háttérzenékkel és félelmetes hangerővel.

Ami a film mozgatórugója, talán az a hátránya is. A rengeteg akció közt elvész a mondanivaló, maradnak elvarratlan szálak, és a rengeteg munkával felépített karakterek, környezet, sztori befogadására, élvezetére, megértésére sincs elegendő idő. Az egész átdübörög az emberen, mint a vonat a kezdő képsorokon, majd ott hagy zavart arckifejezéssel az ülésbe paszírozva.

 „A film egy csoport munkája, ahol én vagyok a kapitány. Ha ez az utazás, ez a film sikeres lesz, ez a mi sikerünk. Ha nem, az az én hibám lesz.” – mondta Milorad Krstic a budapesti sajtóvetítés után.

Krstic és csapata tényleg mindent megtett. Nem mindennapi vizuális élményt kapunk. A többi már a nézőkön múlik. Van, aki „Aha!” élménnyel, vagy éppen hatalmas kérdőjellel a fejében távozik a moziból.

Aki teljesen meg akarja érteni a filmet, a rendező szándékát, annak ez az alkotás úgy hiszem többször nézős kategória.

A Filmalap támogatással készült Milorad Krstic rendezte Ruben Brandt, a gyűjtő című krimi-thriller a Mozinet forgalmazásában 2018. november 15-től látható a magyar mozikban.

képek forrása: Mozinet press

Találatok: 50